Tenttiin on kaksi viikkoa aikaa ja minä olen ahkerana jo aloittanut luku-urakan. Aivan pakko olla hyvissä ajoin liikkeellä, kun illat työpäivän jälkeen on niin tavattoman lyhyitä. Lisäksi tenttiä ei kannata Kuopioon asti lähtä tekemään vaan kokeilumielessä. Nyt oon joutunut roikkumaan netissä koko ajan monisteita läpi käydessäni. En kertakaikkisesti saa niistä muuten selvää. Onni on, että tältä alalta löytyy ihan hirmuisesti tietoa myös suomeksi, ei sentään tarvi alkaa englanninkielisiä julkaisuja lukemaan. Aika hyvin mielestäni olen onnistunut selvittämään monisteiden sanoman. Tosin en taaskaan tiedä, onko ajatus sama kuin luennoitsijalla...

Tänään sain vanhoja tenttejä. Jokainen niistä alkaa seuraavanlaisella tehtävällä: "Alla on 9 väittämää. Merkitse viivalle, ovatko ne oikein (O) vai väärin (V). Arvostelu: Oikea vastaus on 1p ja väärä -1p. Vastaamatta jättäminen on 0p."

Näen punaista . Onko oikeasti merkitystä, että onko Hepatiitti B -rokotteen sisältämä antigeeni tuotettu nimenomaan ihmisen maksasoluviljemässä?! Eikö olennaisempaa olisi ymmärtää, että miten se antigeeni siinä rokotteessa toimii?! Tai että miten niitä antigeeneja yleensä voidaan tuottaa?! Muutenkin tenttiin lukeminen saa aikaan jonkinlaisen ahdistuksen ajankäytöstä, niin tämä ei kyllä yhtään kannustanut jatkamaan.

Se ystävällinen henkilö Kuopiosta, joka lähetti minulle niitä vanhoja tenttejä, mainitsi että tentissä on perinteisesti ollut O/V-väittämiä, koska aikaa on vain 2h. Siis täh? Millon biokemman tenteissä olisi ollut tuon enempää aikaa? Siitä huolimatta esseitä niissä kirjoitettiin, jopa 3/tentti. Sanoisin 4, mutta epäilen siinä kyllä jo liioittelevani.

Ajattelenkohan minä kuin biokemisti? Pitäisköhän mun opetella ajattelemaan kuin farmaseutti?